
Regulamentul comercial, numit de antreprenorii slătineni, ”suprataxare” respins de Prefectură pentru ilegalitatea avizului de funcționare cu obligativitatea remiterii lui de Primăria Slatina, revine în Consiliul Local. Ofensiva birocratică declanșată de actuala administrație liberală, împotriva antreprenorilor locali include, spre deosebire de proiectul trecut, și Horeca.
După ce Instituția Prefectului Județului Olt a sesizat nelegalitatea hotărârii anterioare privind regulamentul de funcționare comercială (HCL 155/2025) și a cerut modificarea acesteia, administrația locală o repune, în formă corectată doar pe hârtie, pe Ordinea de zi a Consiliului Local ce urmează a se întruni mâine.
Dincolo de explicația ”alinierea la legislație”, obiectivul real rămâne același : crearea unui sistem de control paralel, în care funcționarea firmelor să fie la mâna bunului plac al aparatului Primăriei, prin acorduri, vize anuale, orare avizate, autorizații revocabile și proceduri greoaie.
@ Ce se ascunde în spatele acestui regulament?
1/Se reinventează birocrația, se multiplică formularele și se menține ambiguitatea pentru a lăsa loc interpretărilor.
2/Se creează pârghii de presiune asupra antreprenorilor independenți, care deranjează prin simplul fapt că NU depind de administrație.
3/Se deschide calea către abuzuri, șantaj și condiționări informale, mascate sub „respectarea regulamentului local”.
@ Ilegalități ! De ce ?!
1/Pentru că există deja instituții naționale (ANAF, ITM, Protecția Consumatorului) care verifică legalitatea și fiscalitatea activităților economice.
2/Pentru că acest regulament introduce obligații peste cele prevăzute de legea-cadru (OG 99/2000), în contradicție cu principiul constituțional al libertății economice.
3/Pentru că în loc să stimuleze dezvoltarea, orașul devine ostil pentru investiții — un municipiu în care se ridică doar bariere. Proiectul de hotărâre poate fi consultat aici:
Conform OG nr. 99/2000 și HG nr. 333/2003, autoritatea locală nu are competența de a impune condiții suplimentare de funcționare (vize anuale, obligații de notificare pentru modificări interne ale firmelor) care nu sunt prevăzute de legislația națională.
Prevederea introdusă la art. 34 alin. (1), conform căreia ”Acordul de funcționare își pierde automat valabilitatea dacă o firmă nu notifică administrația despre: modificarea orarului de funcționare/schimbarea codurilor CAEN/ mutarea sediului social sau punctului de lucru etc., ”reprezintă un abuz și o depășire a cadrului legal, pentru că aceste elemente sunt deja reglementate de Oficiul Registrului Comerțului și de alte autorități competente. ⸻
@Se creează premisele unui control discreționar și abuziv asupra firmelor. De ce?!
Condiționarea activității de o viză anuală a acordului de funcționare, chiar în lipsa oricărei modificări esențiale, introduce un mecanism birocratic inutil, care: generează costuri și pierdere de timp pentru antreprenori/ permite autorității locale să refuze sau întârzie viza fără motive temeinice, ceea ce poate bloca activitatea firmelor/ transformă Poliția Locală într-un instrument de presiune administrativă. În contextul economic actual, acest tip de reglementare nu ajută la dezvoltare, ci descurajează investițiile și menține un climat de teamă și incertitudine.
Extinde artificial lista activităților comerciale supuse autorizării locale .Prin modificarea Anexei nr. 1, sunt introduse zeci de coduri CAEN sub incidența obligativității acordului de funcționare, inclusiv: activități de consultanță/ activități din domeniul IT/ activități poștale/ activități de curierat/ agenții turistice/ traducători, fotografi, etc. Acestea nu desfășoară activități comerciale în spațiul public și, conform OG 99/2000, nu intră sub regimul reglementat de autoritățile locale. Impunerea acordului local în aceste cazuri este nelegală și contrară principiului proporționalității din Codul administrativ (OUG 57/2019, art. 5 lit. cc).
Se creează premeditat precedentul unor practici corupte sau de șantaj administrativ. Lipsa unor criterii clare de acordare, refuz sau retragere a acordului de funcționare, coroborată cu: puterea discreționară a administrației/lipsa controlului independent al deciziilor/ subordonarea directă a Poliției Locale/ creează terenul ideal pentru condiționări informale, presiuni politice și blocaje „la semnătură”
Se încălcă principiile transparenței și consultării reale a mediului de afaceri. Niciuna dintre formele proiectului nu a fost însoțită de: un studiu de impact; consultări reale cu reprezentanți ai antreprenorilor locali; o motivare clară a modificărilor impuse.
Regulamentul este redactat în mod generalist, ambiguu și opac, contrar art. 3 alin. (2) și art. 59 din Legea 24/2000 privind tehnica legislativă.
Concluzionând, acest proiect, chiar în forma sa revizuită, încalcă legislația națională, îngrădește dreptul la libera inițiativă și introduce mecanisme administrative de natură abuzivă.
@HORECA, introdusă în proiect
În forma actuală, proiectul instituie și pentru Horeca viza anuală a acordului de funcționare, chiar dacă nu există modificări în activitate; anularea automată a acordului în lipsa notificării unor modificări administrative interne (orare, cod CAEN, punct de lucru etc.); o extindere artificială a domeniilor de activitate care trebuie autorizate local.
Aceste prevederi depășesc competențele legale ale autorităților locale și încalcă: OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață/ HG nr. 333/2003, care prevede clar categoriile de activități comerciale care intră în sfera de reglementare locală.
Efecte directe pentru sectorul HORECA din Slatina vor fi devastatoare. Restaurantele, barurile, cafenelele și fast-food-urile vor fi supuse: unui proces birocratic repetitiv și anual, cu riscul de suspendare a activității pentru simple întârzieri/ unor controale excesive ale Poliției Locale, fără criterii clare sau sancțiuni proporționale/ unor condiționări informale, în lipsa unor reguli predictibile de acordare, refuz sau retragere a acordului.
Urmările pot fi și ele, destul de grave: riscul relocării afacerilor, într-un sector deja afectat de inflație, deficit de personal, costuri în creștere, pe baza unui TVA mărit de la 1 august 2025. Acest tip de reglementare abuzivă va descuraja investițiile noi, va forța și chiar obliga relocarea afacerilor în alte localități limitrofe, apropiate de Slatina și clar, va reduce încasările la bugetul local din taxe și impozite.
O primă reacție a apărut aseară, într-un grup, pe rețelele de socializare. Cu siguranță ele vor continua. Mai ales că, vicepreședintele PSD Olt, Liviu Voiculescu, cu mai multe luări de poziție pe subiect a anunțat deja atacarea hotărârii în Contencios.











































































