Inspecția Judiciară din cadrul CSM a verificat întreaga activitate a Tribunalului Olt la nivelul anului 2021 și 2022. Raportul întocmit în urma verificărilor este unul complet și complex, care include verificări în toate secțiile Tribunalului Olt, activității grefierilor, dar și a tuturor celorlalte birouri și servicii, care deservesc întreaga activitate a instanței superioare județene. Concluziile constate sunt că, deși nu au existat disfuncționalități, au fost identificate unele vulnerabilități. Raportul a fost prezentat dar și adoptat de CSM, în decembrie 2022.
”Din verificările efectuate, a rezultat că, la nivelul instanței, au fost identificate ca bune practici următoarele împrejurări:
– efectuarea a unor controale/auto-controale trimestriale/semestriale la tribunal și instanțele arondate în domeniile specifice privind înregistrarea actelor de sesizare a instanței; repartizarea aleatorie a cauzelor; executarea hotărârilor judecătorești, înaintarea dosarelor în căile de atac; arhivele şi registratura; situația dosarelor mai vechi de 6 luni/1 an; şi situația dosarelor suspendate.
– în aplicarea acestei proceduri sunt întocmite rapoarte de control care ulterior sunt analizate și discutate de către președinții de secție, în cadrul unor ședințe trimestriale cu personalul auxiliar al secției identificându-se soluții pentru remedierea deficiențelor.”
Raportul a fost prezentat spre analiză şi observații conducerii Tribunalului Olt
” În vederea respectării termenelor legale de redactare pe pagina de „intranet” a
instanței a fost creată o rubrică denumită „Portalul de statistică” – pagină care conține mai multe rapoarte şi extrase din aplicația „STATIS” ce sunt actualizate săptămânal/lunar, în care sunt evidențiate stocul de dosare, dosarele mai vechi de 1 an, situația dosarelor neredactate şi a documentelor redeschise, iar pe baza acestor evidente, compartimentul IT generează rapoarte lunare, trimestriale, semestriale şi anuale privind eficiența activității secțiilor a instanței şi a fiecărui judecător, prin prisma celor 5 indicatori de eficiență, astfel cum se regăsesc în Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1305/09.12.2014;
Deși nu au fost constatate disfuncționalități în urma verificărilor efectuate au fost identificate unele vulnerabilității care derivă din ne-ocuparea schemei de judecători, la acest moment fiind vacante nu mai puțin de 8 posturi.
– în mod particular lipsa judecătorilor afectează buna funcționare a Secției penale, unde își mai desfășoară activitatea doar 5 judecători dintre care, la data controlului unul se afla în concediu medical, fapt care a impus în mod excepțional ca lista de permanență să fie întregită cu judecători de la alte secții.
– datorită dificultăților de configurare a completelor în cadrul Secției penale prin Hotărârea Colegiului de Conducere nr. 14/ 14.06.2022 s-a dispus suplimentarea listei de permanență pentru întregirea completurilor de contestații în situații de excepție, sens în care au fost desemnați 2 judecători de la secțiile civile care să întregească completurile atunci când nu se pot constitui din motive obiective.
PROPUNERI
Constatările efectuate, expuse în prezentul material evidențiază faptul că activitatea Tribunalului Olt în cursul anilor 2021 şi 2022 s-a circumscris dispozițiilor legale și regulamentare fiind asigurate toate premisele unui act de justiție eficient:
În acest context se impune continuarea demersurilor de către conducerea Tribunalului Olt, în vederea ocupării schemei în ceea ce privește posturile vacante de judecători, pentru a înlătura vulnerabilitățile indicate anterior.
Înaintarea actului de control Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, în conformitate cu dispozițiile art. 75 alin. 2 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a dispune asupra acestuia.
Soluție CSM
Prin Hotărârea nr. 3161/15.12.2022, Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii a aprobat raportul. Control privind eficiența managerială, modul de îndeplinire a atribuțiilor ce decurg din legi şi regulamente, precum și respectarea normelor procedurale şi regulamentare de către judecătorii şi personalul auxiliar de specialitate din cadrul Tribunalului Olt”