
În ședința Consiliului local Slatina din 28.10.2025, trei consilieri locali au participat la votul privind rectificarea bugetară a Clubului Sportiv Municipal și a Societății de Dezvoltare Urbană, două instituții aflate în subordinea primăriei și, totodată, locurile lor de muncă. Andrei Bălan, director general al DUS Slatina, Ionuț Comănescu, director adjunct CSM Slatina și Gigi Ernes Vâlceleanu, team manager, Secția Handbal/CSM Slatina au votat rectificarea bugetelor propriilor angajatori.
Suspendările dinaintea votului, la care vor să recurgă cei trei și pe care ar urma să le invoce sunt doar un alt truc ilegal, fără valoare juridică !
Argumentăm !
Fapta reprezintă o incompatibilitate clară, prevăzută expres de lege, indiferent de pretextul că aleșii s-ar fi ”suspendat” din funcții cu două zile înainte de ședință.
Potrivit Legii nr. 161/2003, consilierii locali nu pot deține concomitent calitatea de angajat într-o instituție subordonată consiliului local din care fac parte. Votul asupra bugetului acestor instituții, inclusiv rectificările, înseamnă conflict de interese direct, deoarece decizia are efecte asupra propriului angajator, deci și asupra interesului personal al consilierului.
Suspendările de dinaintea votului, o ficțiune administrativă !
Argumentul „suspendării” este doar o manevră birocratică fără acoperire juridică. Suspendarea contractului de muncă nu înseamnă încetarea raportului de muncă, ci doar o întrerupere temporară. Persoana rămâne parte a aceleiași instituții, iar legătura de subordonare nu dispare. Mai mult, Codul Administrativ prevede clar obligația consilierului local de a se abține de la vot atunci când are un interes personal, fie el și potențial sau indirect. Prin urmare, suspendarea cu câteva zile înainte de ședință nu îi scoate din incompatibilitate. Este doar o încercare de a ocoli legea, o formă de aparență de legalitate menită să inducă în eroare opinia publică. O sfidare a legii.
Ce riscă cei trei consilieri locali !
Ceea ce pare un simplu artificiu administrativ este, de fapt, o încălcare gravă a regimului juridic al incompatibilităților și conflictelor de interese. Conform Legii nr. 176/2010, Agenția Națională de Integritate (ANI) poate constata starea de incompatibilitate și dispune încetarea mandatului consilierului local. Procedural, în cazul stabilirii clare a incompatibilității, decizia ANI este transmisă prefectului, care emite ordinul de încetare înainte de termen a mandatului.
Persoana găsită incompatibilă nu mai poate ocupa o funcție publică aleasă timp de 3 ani de la rămânerea definitivă a raportului ANI. Dacă se constată și conflict de interese administrativ, acesta poate atrage inclusiv răspunderea disciplinară sau penală, în cazul unei intenții dovedite de influențare a deciziei financiare.
Precedentele sunt clare. În numeroase cazuri similare, ANI a stabilit că suspendarea temporară din funcție nu anulează raportul de subordonare. Consilierii care au votat bugetele instituțiilor unde erau angajați, inclusiv rectificările, au fost declarați incompatibili, iar mandatele lor au fost încetate.
Așadar, în speța actuală, ”suspendările” de câteva zile nu i-au salvat pe consilieri, ci i-au afundat mai adânc în ilegalitate. Gestul a fost o încercare stângace de a ocoli legea, iar efectul va fi exact invers: declanșarea unei anchete administrative și, cel mai probabil, pierderea mandatului.
Când legea spune că nu poți vota bugetul instituției care te plătește, nu există artificii de câteva zile care să te scape. Suspendarea nu e spălare de păcate, ci doar o hârtie fără valoare juridică. Iar realitatea e limpede: cine votează propriul buget, inclusiv rectificările, votează în interes propriu.
Sesizarea către ANI fiind făcută, să înceapă ancheta!










































































