Inginerul Marian Florescu arată cu degetul….!
Organizate şi anulate, iar organizate, licitaţiile pentru reabilitarea altor 36 de blocuri din Slatina au creat nemulţumire în rândul constructorilor…De ce?!
Nemulţumire?! Nu, doamnă, indignare şi suspiciune…multă suspiciune!
La ce vă referiţi…?
Cu subiect şi predicat, la faptul că, în ciuda dovedirii unor infracţiuni grave de corupţie, pentru care, cei doi primari, unul fost, Vâlcov, altul,doar suspendat, Prina, (pentru că nu are nici măcar bunul simţ să demisioneze,deşi este condamnat la puşcărie cu suspendare pentru fapte de corupţie din primărie, azi,trimis în judecată, tot pentru fapte de corupţie) şi acoliţiilor lor, unii dintre ei preferaţii constructori, în Primăria Slatina, prin interpuşii lor, nu s-a schimbat nimic! Acolo e o altă lege,legea lor, dictată, taler în licitaţii,favorizatoare pentru aceiaşi vechi clienţi ai acaparării bugetului slătinean. Aceeaşi Omerta, fără nicio transparenţă în contractele încheiate şi ordinele de plată ale facturilor decontate.
Mai nou, într-un exces de zel care nu le va spăla păcatele, interpuşii penalilor Vâlcov şi Prina, fac pe cinstiţii…Mi-e silă!
Mai exact…sunt acuzaţii grave…!
Nu doamnă, deşi observ că nu vă face plăcere subiectul, adevărul este întotdeauna imposibil de ascuns! Dosarele de corupţie ale lui Vâlcov şi Prina au scos la iveală adevărul despre jaful din Primăria Slatina şi putregaiul încă rămas acolo, trebuie scos şi el. Asta, una la mână…Doi la mână este că nu eu fac aceste acuzaţii. Ele sunt pur şi simplu dovedite de verificările Camerei de Conturi Olt, le aştept cu interes şi pe celelalte,următoare, ale DNA. În Raportul Curţii de Conturi, întocmit ianuarie 2015, sunt consemnate numele, prenumele şi funcţia celor ce au fost părtaşi direct, la toate ilegalităţile din primărie. Unii dintre ei au aceleaşi funcţii de conducere şi decizie, pierzându-şi credibilitatea şi moralitatea menţinerii în funcţie prin propria semnătură pusă pe acte ilegale care au consfinţit complicitatea la jaful bugetului local, în pixul altora, ceea ce mi se pare nepermis şi de neacceptat, stă împărţirea banilor slătinenilor. Nominalizez direct, city-managerul primăriei, Cismaru, finul lui Prina, verigă din frăţia penalilor, audiat de nenumărate ori la DNA…Ce credibilitate mai are individul acesta cooptat de Vâlcov, folosit şi interpus al penalilor cu propria-i voinţă, să mai organizeze licitaţii, să semneze contracte şi decontarea lor?! Nu pe semnătura lui s-au încasat banii de la buget pe lucrările fictive, nerealizate a firmelor controlate de Vâlcov şi Prina , prin care au şpăguit, buzunarul fiecărui slătinean?! Despre ce şi cine vorbim…?! Nu înţeleg de ce, domnişoara primar interimar nu uzează de preogativele funcţiei, luîndu-i dreptul de semnătură şi organizare a licitaţiilor, după cum, pot să înţeleg, de ce, fostul prefect Moisiu, care şi-a pus viza de legalitate pe fiecare dintre hotărârile Consiliului local, dovedite ilegale de Curtea de Conturi, întocmeşte acum caiete de sarcini pline de o ridicolă moralitate, pozând în lupul moralist care nu a fost şi nu va fi niciodată, doar pentru că s-a aşezat manager de proiect pentru a încasa câteva mii de lei, în timp ce salariaţi din primărie, care muncesc, onest,pe brânci, încasează pe statul de plată şi 700 lei! Nu vă e silă?! Mie,da!
Aoleu….vă turuie gura,multe…hai să ne întoarcem la licitaţia reabilitării celor 36 de blocuri…
Doamnă, eu nu turui, spun doar cu voce tare, şi o voi face şi mâine după-amiază, la Prima Tv Slatina, începând cu ora17.00, însoţit de documente şi de alţi constructori care au fost discriminaţi pentru că nu au făcut parte din frăţia penalilor Vâlcov –Prina şi acoliţii lor-deci, şi punctez,spun doar cu voce tare un adevăr de mulţi ştiut şi deloc până acum rostit! Slătinenii trebuie să ştie cum stau lucrurile cu banii lor şi acum, fiindcă frăţia penalilor funcţionează încă şi e la putere. Nu vi se pare corect?!
Nu are importanţă ce mi se pare mie şi pentru ce cred eu,am argumentele mele,care nu vă privesc! Vă cer, cu documente,pentru că tot le invocaţi şi nu mi-aţi arătat nimic până acum, să vă demonstraţi punctul de vedere! Asta pentru a putea fi şi publicat…
Cu mare drag! Aveţi aici două documente,absolut valabile şi de actualitate în licitaţia reabilitărilor care a vut loc luni,săptămâna asta. Primul este modelul de contract, pe care,deşi e consemnat model,dacă îl refuzi, refuzi implicit,participarea la licitaţie, nefiind de acord cu condiţiile impuse de Primăria Slatina, cel de-al doilea document reprezintă amendamentele firmei mele la modelul contractului de lucrări, amendamente depuse printr-o procedură absolut legală! Aştept, plin de curiozitate,răspunsurile…!
PENTRU A PUTEA LECTURA LINIŞTIŢI CELE DOUĂ DOCUMENTE,LE PUBICĂM CA ATARE:
1.CONTRACTUL MODEL:
BAP PO02/F40
Contract de lucrări
(Model)
nr.______________data_______________
1. Părţile contractante
În temeiul Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare
între
Municipiul Slatina – Primăria Municipiului Slatina, cu sediul în Slatina, strada Mihail Kogălniceanu nr.1, telefon 0249/439377, fax 0249/439336, codul fiscal 4394811, cont RO13TREZ24A700301560101X deschis la Trezoreria municipiului Slatina, reprezentată prin Minel Florin PRINA, având funcţia de PRIMAR şi Constantin BODESCU având funcţia de Director Executiv în calitate de achizitor,
si
S.C. …………………… cu sediul în ……………. strada ………… nr………….., judeţul ……………telefon ………………………, fax …………………… număr de înmatriculare ………………………. cod fiscal …………………….. cont …………………………..deschis la Trezoreria ……………………………. reprezentată prin ……… având funcţia de ______________, în calitate de executant,
a intervenit prezentul contract de execuţie lucrări în baza procesului verbal de deschidere a ofertelor nr. ……….. şi a raportului procedurii de atribuire nr. …….. al Comisiei de evaluare a ofertelor.
2. Definiţii
2.1 – În prezentul contract următorii termeni vor fi interpretaţi astfel:
a) contract – prezentul Contract şi toate anexele sale;
b) achizitor şi executant – părţile contractante, aşa cum sunt acestea numite în prezentul Contract;
c) preţul contractului – preţul plătibil executantului de către achizitor, în baza contractului, pentru îndeplinirea integrală şi corespunzătoare a tuturor obligaţiilor sale, asumate prin Contract;
d) amplasamentul lucrării – locul unde executantul execută lucrarea;
e) forţa majoră – reprezintă o împrejurare de origine externă, cu caracter extraordinar, absolut imprevizibilă şi inevitabilă, care se află în afara controlului oricărei părţi, care nu se datorează greşelii sau vinei acestora, şi care face imposibilă executarea şi, respectiv, îndeplinirea contractului; sunt considerate asemenea evenimente: războaie, revoluţii, incendii, inundaţii sau orice alte catastrofe naturale, restricţii apărute ca urmare a unei carantine, embargou, enumerarea nefiind exhaustivă, ci enunţiativă. Nu este considerat forţă majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligaţiilor uneia din părţi;
f) zi – zi calendaristică; an – 365 zile.
g) standarde – standardele, reglementările tehnice sau altele asemenea prevăzute în Caietul de sarcini şi în propunerea tehnică;
h) ordin administrativ – orice instrucţiune sau ordin emis de către achizitor pentru executant;
i) act adiţional – document ce modifică termeni şi/sau condiţii ale contractului de lucrări;
j) conflict de interese – orice eveniment care influenţează capacitatea executantului de a exprima o opinie profesională, obiectivă şi imparţială sau care îl împiedică pe acesta, în orice moment să acorde prioritate intereselor achizitorului sau interesului public al Proiectului, orice motiv în legătură cu posibile contracte în viitor sau în conflict cu alte angajamente, trecute sau prezente, ale executantului. Aceste situaţii sunt de asemenea aplicabile oricăror subcontractanţi, salariaţi şi experţi acţionând sub autoritatea şi controlul executantului pentru a defini conflictul de interese;
k) despăgubire – suma, neprevăzută expres în prezentul Contract, care este acordată de către instanţa de judecată sau este convenită de către părţi cu titlul de dauna plătibilă părţii prejudiciate, în urma încălcării contractului de lucrări de către cealaltă parte;
l) penalitate contractuală – despăgubirea stabilită în Contract ca fiind plătibilă de către una dintre părţile contractante către cealaltă parte în caz de neîndeplinire a obligaţiilor din contract;
m) sector de lucrare – obiect de construcţie, parte a obiectivului de investiţie cu funcţionalitate distinctă în cadrul ansamblului acestuia;
n) termen – perioadă din Contract care începe să curgă din ziua următoare emiterii actului sau producerii evenimentului care reprezintă momentul de început al perioadei respective şi care se împlineşte în momentul limită stabilit de părţi în Contract. În cazul în care ultima zi a termenului se împlineşte într-o zi nelucrătoare, termenul va expira la sfârşitul următoarei zile lucrătoare;
- o) garanţia de bună execuţie – suma de bani care se constituie de către executant în favoarea achizitorului în scopul asigurării acestuia de îndeplinirea de către executant a obiectului Contractului cantitativ, calitativ şi în perioada stabilită prin Contract;
p) garanţia acordată lucrărilor – perioada de timp cuprinsă între data încheierii Procesului Verbal de Recepţiei încheiat de părţi la terminarea lucrărilor şi data încheierii Procesului Verbal de Recepţiei finale a lucrărilor;
q) durată contract – durata stabilită de părţi conform art. 5 din prezentul Contract;
r) durata de execuţie – durata efectivă de execuţie a lucrărilor, care nu trebuie să fie mai mare decât durata contractului şi care este stabilită de părţi conform art.7 din prezentul Contract;
s) perioada de notificare a defecţiunilor – perioada de timp cuprinsă între momentul identificării defecţiunii şi momentul transmiterii către executant a notificării privind defecţiunile apărute la lucrări sau sectoare de lucrări (după caz) în perioada ce garanţie acordată lucrărilor;
t) suspendare – perioada în care durata contractului este întreruptă conform clauzelor prezentului Contract;
u) sistarea lucrărilor – perioada limitată de timp în care executantul sistează executarea lucrărilor ce fac obiectul Contractului conform clauzelor prezentului Contract.
3. Interpretare
3.1 În prezentul contract, cu excepţia unei prevederi contrare, cuvintele la forma singular vor include forma de plural şi vice versa, acolo unde acest lucru este permis de context.
3.2 Termenul “zi”sau “zile” sau orice referire la zile reprezintă zile calendaristice dacă nu se specifică în mod diferit.
Clauze obligatorii
4. Obiectul şi preţul contractului
4.1- Executantul se obligă să execute, să finalizeze şi să remedieze orice defecte apărute în perioada de garanție acordată contractului de Execuția lucrărilor de intervenție necesare implementării proiectului Sprijinirea investițiilor în eficienta energetică a blocurilor de locuințe din Municipiul Slatina, pentru familii cu un venit mediu sub 350 Euro/lună (VI), Cod SMIS 49642 în conformitate cu obligaţiile asumate prin prezentul contract.
4.2 – Achizitorul se obligă să plătească executantului preţul de ………………. lei fără TVA, pentru executarea şi finalizarea contractului de lucrări Execuția lucrărilor de intervenție necesare implementării proiectului Sprijinirea investițiilor în eficienta energetică a blocurilor de locuințe din Municipiul Slatina, pentru familii cu un venit mediu sub 350 Euro/lună (VI), Cod SMIS 49642.
4.3. – Preţul convenit pentru îndeplinirea contractului, plătibil executantului de către achizitor în funcţie de alocaţia bugetară, este de ………………………… lei fără TVA, la care se adăugă TVA în valoare de ………… lei, reprezentând …….%.
4.4. – Valoarea aferentă procentului de diverse și neprevăzute este de …… lei și va fi decontată doar în cazul în care apar cheltuieli cu lucrări care pot fi incidente pe parcursul derulării contractului de lucrări si care nu reprezintă modificări substanțiale ale acestuia.
5. Durata contractului
5.1. – Durata prezentului contract de execuție lucrări este de ………………., de la data transmiterii de către autoritatea contractantă a ordinului de începere.
6. Documentele contractului
6.1 – Documentele contractului sunt ( cel puţin):
a) propunerea tehnică şi propunerea financiară;
b) graficul de îndeplinire a contractului;
c) garanţia de bună execuţie, dacă este cazul;
d) angajamentul ferm de susţinere din partea unui terţ, dacă este cazul
7. Executarea contractului
7.1 – Executarea contractului începe la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor și predării amplasamentului, cu respectarea clauzelor prezentului contract privind constituirea garanției de bună execuție.
8. Protecţia patrimoniului cultural naţional
8.1 – Toate fosilele, monedele, obiectele de valoare sau orice alte vestigii sau obiecte de interes arheologic descoperite pe amplasamentul lucrării sunt considerate, în relaţiile dintre părţi, ca fiind proprietatea absolută a achizitorului.
8.2 – Executantul are obligaţia de a lua toate precauţiile necesare pentru ca muncitorii săi sau oricare alte persoane să nu îndepărteze sau să deterioreze obiectele prevăzute la clauza 8.1, iar imediat după descoperirea şi înainte de îndepărtarea lor, de a înştiinţa achizitorul despre această descoperire şi de a îndeplini dispoziţiile primite de la achizitor privind îndepărtarea acestora. Dacă din cauza unor astfel de dispoziţii executantul suferă întârzieri şi/sau cheltuieli suplimentare, atunci, prin consultare, părţile vor stabili:
a) orice prelungire a duratei de execuţie la care executantul are dreptul;
b) totalul cheltuielilor suplimentare, care se va adăuga la preţul contractului.
8.3 – Achizitorul are obligaţia, de îndată ce a luat la cunoştinţă despre descoperirea obiectelor prevăzute la clauza 8.1, de a înştiinţa în acest sens organele de poliţie şi comisia monumentelor istorice.
8.4. În cazul în care, pe parcursul îndeplinirii contractului, se constată faptul că anumite elemente ale propunerii tehnice sunt inferioare sau nu corespund cerinţelor prevăzute în caietul de sarcini, prevalează prevederile caietului de sarcini.
9. Obligaţiile principale ale executantului
9.1. – (1) Executantul are obligaţia de a executa şi finaliza lucrările precizate mai sus, precum şi de a remedia viciile ascunse, cu atenţia şi promptitudinea cuvenită, în concordanţă cu obligaţiile asumate prin contract, în limitele prevăzute de prezentul contract.
(2) La începerea lucrărilor executantul are obligația de a deține toate autorizațiile și avizele care cad în sarcina sa, necesare execuției lucrărilor.
(3) – Executantul are obligaţia de a supraveghea lucrările, de a asigura forţa de muncă, materialele, instalaţiile, echipamentele şi toate celelalte obiecte, fie de natură provizorie, fie definitive, cerute de şi pentru contract, în măsura în care necesitatea asigurării acestora este prevăzută în contract sau se poate deduce în mod rezonabil din contract.
(4) Executantul are obligaţia de suporta toate costurile pentru consumul de utilităţi precum şi cel al contoarelor sau al altor aparate de măsurat.
(5) Executantul este responsabil pentru toate lucrările executate în baza proiectului elaborat de el.
(6) Executantul are obligația să ia toate măsurile necesare evitării deteriorării instalațiilor și rețelelor de utilități existente pe traseu, pe perioada executării lucrărilor. In caz contrar executantul suportă toate costurile legate de remedierea avariilor provocate și a daunelor solicitate de detinatorii cu orice titlu a acestora.
9.2. – Executantul are obligaţia de a prezenta achizitorului, înainte de începerea execuţiei lucrării, spre aprobare, graficul de plăţi necesar execuţiei lucrărilor, în ordinea tehnologică de execuţie.
9.3. – (1) Executantul este pe deplin responsabil pentru conformitatea, stabilitatea şi siguranţa tuturor operaţiunilor executate pe şantier precum şi pentru procedeele de execuţie utilizate, cu respectarea prevederilor şi a reglementărilor legii privind calitatea în construcţii.
(2) – Un exemplar din documentaţia tehnica va fi ținut de executant în vederea consultării de către Inspectoratul de Stat în Construcţii, precum şi de către persoane autorizate de achizitor, la cererea acestora.
(3) – Executantul nu va fi răspunzător pentru proiectul şi caietele de sarcini care nu au fost întocmite de el. Dacă totuşi Contractul prevede explicit ca o parte a lucrărilor permanente să fie proiectată de către executant, acesta va fi pe deplin responsabil pentru acea parte a lucrărilor.
(4) – Executantul are obligaţia de a pune la dispoziţia achizitorului, la termenele precizate în anexele contractului, caietele de măsurători (ataşamentele) şi, după caz, în situaţiile convenite, desenele, calculele, verificările calculelor şi orice alte documente pe care executantul trebuie să le întocmească sau care sunt cerute de achizitor.
9.4. – (1) Executantul are obligaţia de a respecta şi executa dispoziţiile achizitorului în orice problemă, menţionată sau nu în contract, referitoare la lucrare. În cazul în care executantul consideră că dispoziţiile achizitorului sunt nejustificate sau inoportune, acesta are dreptul de a ridica obiecţii, în scris, fără ca obiecţiile respective să îl absolve de obligaţia de a executa dispoziţiile primite, cu excepţia cazului în care acestea contravin prevederilor legale.
(2) În cazul în care respectarea şi executarea dispoziţiilor prevăzute la alin.(1) determină dificultăţi în execuţie care generează costuri suplimentare, atunci aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala achizitorului.
9.5. – Executantul este responsabil de trasarea corectă a lucrărilor faţă de reperele date de achizitor precum şi de furnizarea tuturor echipamentelor, instrumentelor, dispozitivelor şi resurselor umane necesare îndeplinirii responsabilităţii respective. În cazul în care, pe parcursul execuţiei lucrărilor, survine o eroare în poziţia, cotele, dimensiunile sau aliniamentul oricărei părţi a lucrărilor, executantul are obligaţia de a rectifica eroarea constatată pe cheltuiala sa.
9.6. – Pe parcursul execuţiei lucrărilor şi a remedierii viciilor ascunse, executantul are obligaţia:
i) de a lua toate măsurile pentru protejarea tuturor persoanelor a căror prezenţă pe şantier este autorizată şi de a menţine şantierul (atât timp cât acesta este sub controlul său) şi lucrările (atât timp cât acestea nu sunt finalizate şi ocupate de către achizitor) în starea de ordine necesară evitării oricărui pericol pentru respectivele persoane;
ii) de a procura şi de a întreţine pe cheltuiala sa toate dispozitivele de iluminare, protecţie, îngrădire, alarmă şi pază, când şi unde sunt necesare sau au fost solicitate de către achizitor sau de către alte autorităţi competente, în scopul protejării lucrărilor sau al asigurării confortului riveranilor;
iii) de a lua toate măsurile rezonabil necesare pentru a proteja mediul pe şi în afara şantierului şi pentru a evita orice pagubă sau neajuns provocate persoanelor, proprietăţilor publice sau altora, rezultate din poluare, zgomot sau alţi factori generaţi de metodele sale de lucru.
iv) în cazul în care pentru execuția corespunzătoare a lucrărilor este necesară tăierea arborilor sănătoși de pe spațiile verzi aflate pe terenurile adiacente imobilelor, executantul este obligat să obțină avizul APM Olt pentru tăierea acelor arbori, în conformitate cu prevederile legii nr. 24/2007.
9.7. – Executantul este responsabil pentru menţinerea în bună stare a lucrărilor, materialelor, echipamentelor şi instalaţiilor care urmează a fi puse în operă de la data primirii ordinului de începere a lucrării până la data semnării procesului verbal de recepţie a lucrării.
9.8. – (1) Pe parcursul execuţiei lucrărilor şi a remedierii viciilor ascunse, executantul are obligaţia, în măsura permisă de respectarea prevederilor contractului, de a nu stânjeni inutil sau în mod abuziv:
a) confortul riveranilor, sau
b) căile de acces, prin folosirea şi ocuparea drumurilor şi căilor publice sau private care deservesc proprietăţile aflate în posesia achizitorului sau a oricărei alte persoane.
(2) Executantul va despăgubi achizitorul împotriva tuturor reclamaţiilor, acţiunilor în justiţie, daunelor-interese, costurilor, taxelor şi cheltuielilor indiferent de natura lor, rezultând din sau în legătură cu obligaţia prevăzută la alin.(1), pentru care responsabilitatea revine executantului.
9.9. – (1) Executantul are obligaţia de a utiliza în mod rezonabil drumurile sau podurile ce comunică cu sau sunt pe traseul şantierului şi de a preveni deteriorarea sau distrugerea acestora de către traficul propriu sau al oricăruia dintre subcontractanţii săi; executantul va selecta traseele, va alege şi va folosi vehiculele şi va limita şi repartiza încărcăturile, în aşa fel încât traficul suplimentar ce va rezulta în mod inevitabil din deplasarea materialelor, echipamentelor, instalaţiilor sau altora asemenea, de pe şi pe şantier, să fie limitat, în măsura în care este posibil, astfel încât să nu producă deteriorări sau distrugeri ale drumurilor şi podurilor respective.
(2) în cazul în care se produc deteriorări sau distrugeri ale oricărui pod sau drum care comunică cu/sau care se află pe traseul şantierului, datorită transportului materialelor, echipamentelor, instalaţiilor sau altora asemenea, executantul are obligaţia de a despăgubi achizitorul împotriva tuturor reclamaţiilor privind avarierea respectivelor poduri sau drumuri.
(3) Cu excepţia unor clauze contrare prevăzute în contract, executantul este responsabil şi va plăti consolidarea, modificarea sau îmbunătăţirea, în scopul facilitării transportului materialelor, echipamentelor, instalaţiilor sau altora asemenea, a oricăror drumuri sau poduri care comunică cu sau care se afla pe traseul şantierului. De asemenea, cheltuielile cu depozitarea molozului precum şi a altor deşeuri rezultate din activitatea de construcţii vor fi suportate de către executant.
9.10. – (1) Executantul are obligaţia de a suporta toate costurile şi taxele pentru căile de acces cu destinaţie specială şi/sau temporară care îi pot fi necesare, inclusiv cele pentru accesul pe şantier. De asemenea, executantul va obţine, cu riscul şi pe cheltuiala sa, orice alte facilităţi suplimentare din afara şantierului, care ăi pot fi necesare la execuţia lucrărilor care fac obiectul prezentului contract.
(2) Executantul este responsabil (in relaţia dintre părţi) de lucrările de întreţinere, care pot fi necesare ca urmare a folosirii de către acesta a drumurilor de acces.
(3) Executantul are obligaţia de a asigura toate marcajele şi indicatoarele de-a lungul drumurilor de acces şi de a obţine aprobarea autorităţilor competente pentru marcaje şi indicatoare precum şi pentru utilizarea acestor drumuri. Achizitorul nu va fi răspunzător pentru revendicările generate de utilizarea drumurilor de acces.
9.11. (1) Pe parcursul execuţiei lucrării, executantul are obligaţia:
i) de a evita, pe cât posibil, acumularea de obstacole inutile pe şantier;
ii) de a depozita sau retrage orice utilaje, echipamente, instalații, surplus de materiale;
iii) de a aduna şi îndepărta de pe şantier dărâmăturile, molozul sau lucrările provizorii de orice fel, care nu mai sunt necesare.
(2) Executantul are dreptul de a reţine pe şantier, până la sfârşitul perioadei de garanţie, numai acele materiale, echipamente, instalaţii sau lucrări provizorii, care îi sunt necesare în scopul îndeplinirii obligaţiilor sale în perioada de garanţie.
9.12. – Executantul răspunde, potrivit obligaţiilor care îi revin, pentru viciile ascunse ale construcţiei, ivite într-un interval de …… luni calendaristice de la recepţia lucrării şi, după împlinirea acestui termen, pe toată durata de existenţă a construcţiei, pentru viciile structurii de rezistenţă, urmare a nerespectării proiectelor şi detaliilor de execuţie aferente execuţiei lucrării.
9.13. – Executantul se obliga sa despăgubească achizitorul împotriva oricăror:
a) reclamații si acțiuni in justiție, ce rezultă din încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuala (brevete, nume, mărci înregistrate, etc.), legate de echipamentele, materialele, instalațiile sau utilajele folosite pentru; si
b) daune-interese, costuri, taxe si cheltuieli de orice natura, aferente,
cu excepția situației in care o astfel de încălcare rezulta din respectarea caietului de sarcini întocmit de către achizitor.
9.14. – Personalul executantului va avea calificarea, competenţa şi experienţa corespunzătoare pentru domeniile de activitate ale contractului.
9.15. – Executantul se obligă ca odată cu depunerea situaţiilor de plată, să depună şi documentele la zi necesare întocmirii cărţii tehnice.
9.16. Executantul are obligaţia să aplice şi să respecte prevederile în vigoare ale legislaţiei din domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă, precum şi cele cu privire la prevenirea şi stingerea incendiilor, aplicabile pentru activitatea ce formează obiectul Contractului.
9.17. Executantul are obligaţia de a desfăşura activitatea ce face obiectul Contractului numai cu personal angajat în condiţiile legale în vigoare, iar, dacă legislaţia din domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă impune o anumită autorizare, să deţină şi să prezinte autorizaţia valabilă.
9.18. Executantul are obligaţia de a desfăşura activitatea în aşa fel încât să nu expună la pericol de accidentare atât lucrătorii proprii, cât şi celelalte persoane participante la procedura de muncă.
9.19. Executantul are obligaţia de a semnaliza corespunzător lucrările ce fac obiectul contractului, interzicând accesul persoanelor străine în zona şantierului (lucrării). De asemenea, executantul este deplin răspunzător de orice accident care se poate produce de la începerea lucrării până la finalizarea acesteia, atât cu lucrătorii proprii, cât şi cu persoanele străine care tranzitează şantierul.
9.20. Executantul are obligaţia de a menţine în bună stare accesele, amenajările şi mijloacele de protecţie colectivă folosite.
9.21. Executantul are obligaţia de a menţine ordinea şi curăţenia în şantier şi în zonele adiacente. Eliminarea deşeurilor rezultate din activitatea prestată sau proprie va fi făcută cu respectarea normelor de protecţia a mediului.
9.22. Executantul are obligaţia de a asigura toate condiţiile de muncă pentru evitarea accidentelor şi îmbolnăvirilor profesionale, acordând mijloace individuale şi colective de protecţie şi va asigura examinarea medicală la angajare şi periodică a personalului propriu.
9.23. Executantul are obligaţia de a asigura şi acordă echipamentul individual de protecţie adecvat factorilor de risc şi va urmări purtarea şi folosirea acestuia de către personalul din subordine pe tot parcursul executării lucrărilor. Executantul va verifica permanent starea echipamentelor de muncă (instalaţii, utilaje, scule şi dispozitive) utilizate, ce trebuie să fie corespunzătoare din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă.
9.23. Executantul are obligaţia de a comunica în scris beneficiarului orice eveniment imediat după declanşare/producere. Comunicarea va fi efectuată şi către autorităţile competente în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
9.24 În cazul producerii unor accidente de muncă, datorate din vina exclusivă a executantului ca urmare a nerespectării prevederilor legale de securitate şi a prevederilor contractuale, acesta va suporta toate consecinţele ce decurg din aceasta.
9.25. Codul de conduită
(1) Executantul va acţiona întotdeauna loial, imparţial şi ca un consilier de încredere pentru achizitor conform regulilor şi/sau codului de conduită al profesiei sale, precum şi cu discreţia necesară. Se va abţine să facă afirmaţii publice în legătură cu lucrările executate fără să aibă aprobarea prealabilă a achizitorului, precum şi să participe în orice activităţi care sunt în conflict cu obligaţiile sale contractuale. Nu va angaja achizitorul în niciun fel, fără a avea acordul prealabil scris al acestuia şi va prezenta această obligaţie în mod clar terţilor, dacă va fi cazul.
(2) Când executantul sau oricare din subcontractanţii săi, personalul, experţii sau subordonaţii săi se oferă să dea, ori sunt de acord să ofere ori să dea, sau dau oricărei persoane, mită, bunuri în dar, facilităţi ori comisioane în scopul de a determina ori recompensa îndeplinirea sau neîndeplinirea oricărui act sau fapt privind prezentul contract sau orice alt contract încheiat cu achizitorul, ori pentru a favoriza sau defavoriza orice persoană în legătură cu prezentul contract sau cu orice alt contract încheiat cu acesta, achizitorul va decide încetarea prezentului contract, fără a aduce atingerea niciunui drept anterior dobândit de executant.
(3) Plăţile către executant aferente Contractului vor constitui singurul venit ori beneficiu ce poate deriva din acesta şi atât executantul cât şi personalul său salariat ori contractant, inclusiv conducerea sa şi salariaţii din teritoriu, nu vor accepta niciun comision, discount, alocaţie, plată indirectă sau orice formă de retribuţie în legătură cu sau pentru executarea obligaţiilor din prezentul contract.
(4) Executantul nu va avea niciun drept, direct sau indirect, la vreo redevenţă, facilitate sau comision cu privire la orice bun sau procedeu brevetat sau protejat, utilizate în scopurile Contractului fără aprobarea prealabilă în scris a achizitorului.
(5) Executantul şi personalul său vor respecta secretul profesional, pe perioada executării Contractului, inclusiv pe perioada oricărei prelungiri precum şi după încetarea acestuia. În acest sens, cu excepţia cazului în care se obţine acordul scris prealabil al achizitorului, executantul şi personalul său, salariat ori contractat de acesta, incluzând conducerea şi salariaţii din teritoriu, nu vor divulga niciodată oricărei alte persoane sau entităţi, nicio informaţie confidenţială la recomandările primite în cursul sau ca rezultat al derulării prezentului contract. Totodată, executantul şi personalul său nu vor utiliza în dauna achizitorului informaţiile ce le-au fost furnizate sau rezultatul studiilor, testelor, cercetărilor desfăşurate în cursul sau în scopul executării prezentului Contract.
(6) Executantul va furniza achizitorului, la cerere, documente justificative cu privire la condiţiile în care se execută prezentul contract. Achizitorul va efectua orice documentare sau cercetare la faţa locului pe care o consideră necesară pentru strângerea de probe în cazul oricărei suspiciuni cu privire la existenţa unor cheltuieli comerciale neuzuale.
9.26. Conflictul de interese
(1) Executantul va lua toate măsurile necesare pentru a preveni ori stopa orice situaţie care ar putea compromite executarea obiectivă şi imparţială a prezentului contract. Conflictele de interese pot apărea în mod special ca rezultat al intereselor economice, afinităţilor politice ori de naţionalitate, al legăturilor de rudenie ori afinitate, sau al oricăror alte legături ori interese comune. Orice conflict de interese apărut în timpul executării prezentului contract trebuie notificat în scris achizitorului, în termen de 3 zile de la apariţia acestuia.
(2) Achizitorul are dreptul de a verifica dacă măsurile luate sunt corespunzătoare şi dacă este necesar poate solicita măsuri suplimentare. Executantul se va asigura că personalul său, salariat sau contractat de el, inclusiv conducerea şi salariaţii din teritoriu, nu se află într-o situaţie care ar putea genera un conflict de interese. Executantul va înlocui, în 5 zile şi fără vreo compensaţie din partea achizitorului, orice membru al personalului său salariat ori contractat, inclusiv conducerea ori salariaţii din teritoriu, care se regăseşte într-o astfel de situaţie.
(3) Executantul trebuie să evite orice contact care ar putea să-i compromită independenţa ori pe a personalului său, salariat sau contractat, inclusiv conducerea şi salariaţii din teritoriu. În cazul în care executantul nu-şi menţine independenţa, achizitorul, fără afectarea dreptului acestuia de a obţine repararea prejudiciului ce i-a fost cauzat ca urmare a situaţiei de conflict de interese, va putea decide încetarea de plin drept şi cu efect imediat a prezentului contract.
9.27. Legislaţia Muncii şi Programul de lucru
(1) Executantul va respecta întreaga legislaţie a muncii care se aplică personalului, inclusiv legislaţia în vigoare privind angajarea, programul de lucru, sănătatea, securitatea muncii, asistenţă socială, emigrare şi repatriere, şi îi va asigura acestuia toate drepturile legale.
(2) Executantul va asigura niveluri de salarizare şi condiţii de muncă care nu vor fi inferioare celor stabilitate în cadrul ramurii de activitate în care se desfăşoară lucrarea.
(3) Executantul îi va obliga pe angajaţii săi să se conformeze tuturor legilor în vigoare, inclusiv celor legate de securitatea muncii.
(4) Activitatea pe şantier nu se va desfăşura în zilele de sărbători oficiale, zilele de odihnă şi uzanţele religioase sau de altă natură, recunoscute oficial ca fiind zile nelucrătoare sau în afara programului normal de lucru specificat în contract, cu următoarele excepţii:
a) Se specifică altfel în contract;
b) Persoana autorizată de achizitor îşi dă consimţământul;
c) Activitatea nu poate fi evitată sau este necesară pentru protecţia vieţii sau a proprietăţii sau pentru siguranţa lucrărilor, caz în care executantul va informa imediat persoana autorizată de achizitor.
(5) Executantul îl va informa pe achizitor în privinţa programului său de lucru planificat pentru fiecare săptămână/fiecare lună de executare a prezentului contract, astfel încât persoană autorizată a acestuia să aibă posibilitatea de a planifica şi asigură continuitatea supravegherii lucrărilor pe parcursul tuturor etapelor contractului.
10. Alte responsabilități ale executantului
10.1. – Executantul are obligaţia de a nu folosi în executarea prezentului contract în nici un fel şi în nici o măsură personalul angajat al achizitorului, mai puţin in cazurile şi în măsura în care părţile convin altfel printr-o modalitate prevăzută în contract.
10.2. – Executantul va acţiona întotdeauna loial, imparţial şi ca un consilier de încredere pentru Achizitor conform regulilor şi/sau codului de conduită al profesiei sale, precum şi cu discreţia necesară. Se va abţine să facă afirmaţii publice în legătură cu proiectul sau lucrările executate fără să aibă aprobarea prealabilă a achizitorului, precum şi să participe în orice activităţi care sunt în conflict cu obligaţiile sale contractuale.
10.3. – Executantul va lua toate măsurile necesare pentru a preveni ori stopa orice situaţie care ar putea compromite executarea obiectivă şi imparţială a prezentului contract. Conflictele de interese pot apărea în mod special ca rezultat al intereselor economice, afinităţilor politice ori de naţionalitate, al legăturilor de rudenie ori afinitate, sau al oricăror alte legături ori interese comune. Orice conflict de interese apărut în timpul executării prezentului contract trebuie notificat în scris achizitorului, în termen de …… zile de la apariţia acestuia. Executantul se va asigura că personalul său inclusiv conducerea, nu se află într-o situaţie care ar putea genera un conflict de interese.
10.4. – Executantul va respecta întreaga legislaţie a muncii care se aplică personalului, inclusiv legislaţia în vigoare privind angajarea, programul de lucru, sănătate, securitatea muncii, asistenţă socială, emigrare şi repatriere, şi îi va asigura acestuia toate drepturile legale.
10.5. – Activitatea pe şantier nu se va desfăşura în zilele de sărbători oficiale, zilele de odihnă şi uzanţele religioase sau de altă natură, recunoscute oficial ca fiind zile nelucrătoare sau în afara programului normal de lucru specificat în contract, cu excepţia cazului în care se specifică altfel în contract.
10.6. – Executantul îl va informa pe achizitor în privinţa programului său de lucru planificat pentru fiecare săptămână/lună de executare a contractului, astfel încât persoana autorizată a acestuia să aibă posibilitatea de a planifica şi asigură continuitatea supravegherii lucrărilor pe parcursul tuturor etapelor contractului.
10.7.- Executantul va numi un responsabil care va răspunde pentru securitatea şi prevenirea accidentelor pe şantier. Executantul poartă întreaga răspundere în cazul producerii accidentelor de muncă, evenimentelor şi incidentelor periculoase , îmbolnăvirilor profesionale generate sau produse de echipamente tehnice (utilaje, instalaţii, etc.) procedee tehnologice utilizate în conformitate cu prevederile Legii nr.319/2006 privind securitatea şi sănătatea muncii şi a normelor de aplicare a cesteia aprobate prin H.G nr.1425/2006, precum şi orice modificare legislativă apărută pe timpul desfăşurării contractului.
10.8. – Executantul achiziţionează pe cheltuiala şi riscul său terenurile de care are nevoie pentru organizarea de şantier.
10.9. – Executantul trebuie să afişeze la locul şantierului un panou de identificare care să conţină informaţiile prevăzute de legislaţie.
10.10. – (1) Executantul va lua toate măsurile în ceea ce priveşte securitatea proprie, a personalului său precum şi ale terţilor în vederea evitării accidentelor pe şantier.
(2) – Executantul va lua toate măsurile necesare ca lucrările pe care le execută să nu reprezinte pericole pentru terţi sau circulaţia publică, dacă aceasta nu este deviată.
10.11. – Eliminarea deşeurilor create prin lucrările, obiect al prezentului contract, intră în responsabilitatea executantului ca deţinător al deşeurilor pe durata execuţiei lucrărilor.
11. Obligaţiile achizitorului
11.1 – Achizitorul are obligaţia de a pune la dispoziţia executantului, fără plată, dacă nu s-a convenit altfel, amplasamentul lucrării – liber de orice sarcină.
11.2 – Achizitorul are obligaţia de a emite ordin de începere a lucrărilor şi de a solicita executantului preluarea amplasamentului lucrării.
11.3 – Achizitorul este pe deplin responsabil de exactitatea documentelor şi a oricăror alte informaţii furnizate executantului precum şi pentru dispoziţiile şi livrările sale.
12. Sancţiuni pentru neîndeplinirea culpabilă a obligaţiilor
12.1 – În cazul în care, din vina sa exclusivă, executantul nu reuşeşte să îşi îndeplinească total sau parţial obligaţiile asumate prin contract, executantul are obligaţia de a plăti, cu titlu de penalităţi, o sumă echivalentă cu o cotă procentuală din preţul contractului de 0,15%, pentru fiecare zi de întârziere, până la îndeplinirea efectivă a obligațiilor.
(2) În cazul în care, executantul nu respectă durata de remediere a defecţiunilor apărute în perioada de garanţie a lucrărilor, are obligaţia de a plăti, cu titlu de penalităţi, o sumă echivalentă cu o cotă procentuală din preţul contractului de 0,15%, pentru fiecare zi de întârziere.
12.2 – În cazul în care achizitorul nu onorează facturile în termen de 60 de zile de la expirarea perioadei convenite, atunci acesta are obligaţia de a plăti, ca penalităţi, o sumă echivalentă cu o cotă de 0,15% din plata neefectuată, pentru fiecare zi de întârziere, până la îndeplinirea efectivă a obligaţiilor.
12.3 – Nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul Contract de către una dintre părţi, în mod culpabil şi repetat, dă dreptul părţii lezate de a considera contractul de drept reziliat şi de a pretinde plata de daune-interese.
12.4 Pentru prejudiciul provocat prin neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor asumate, care depăşeşte valoarea maximă a penalităţilor ce pot fi percepute, în completare, părţile datorează daune – interese în condiţiile dreptului comun.
12.5 – Achizitorul îşi rezervă dreptul de a renunţa oricând la contract, printr-o notificare scrisă adresată executantului fără nici o compensaţie, dacă acesta din urmă dă faliment sau nu-şi îndeplineşte obligaţiile asumate prin contract, cu condiţia ca această renunţare să nu prejudicieze sau să afecteze dreptul la acţiune sau despăgubire pentru executant. În acest caz, executantul are dreptul de a pretinde numai plata corespunzătoare pentru partea din contract executată până la data denunţării unilaterale a contractului.
12.6. Cuantumul penalităţilor calculate conform prevederilor prezentului articol, dar şi a altor prevederi din prezentul Contract privind penalităţi pentru neexecutarea şi/sau executarea defectuoasă a lucrărilor ce fac obiectul Contractului pot depăşi cuantumul preţului contractului stabilit de părţi şi se vor plăti ca atare.
Clauze specifice
13. Garanţia de bună execuţie a contractului
13.1 – (1) Executantul se obligă să constituie garanţia de bună execuţie a contractului în cuantum de 10% din valoarea contractului, pentru perioada de …………………………… şi, oricum înainte de începerea execuţiei contractului.
(2) Garanţia de bună execuţie a contractului se constituie de către executant în scopul asigurării autorităţii contractante de îndeplinirea cantitativă, calitativă şi în perioada convenită a Contractului.
13.2. (1) Garanţia de bună execuţie a contractului se constituie conform art.90 din HG nr.925/2006 cu modificările si completările ulterioare.
(2) Garanţia de bună execuţie se poate constitui și prin reţineri succesive din sumele datorate pentru facturi parţiale și finale. În acest caz operatorul economic are obligaţia de a de a deschide la unitatea Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal competent în administrarea acestuia un cont de disponibil distinct la dispoziţia autorităţii contractante. Suma iniţială care se depune de către executant în contul astfel deschis va fi de 1% din preţul contractului. Pe parcursul îndeplinirii contractului, autoritatea contractantă urmează să alimenteze acest cont de disponibil prin reţineri succesive din sumele datorate şi cuvenite contractantului până la concurenţa sumei stabilite drept garanţie de bună execuţie în documentaţia de atribuire. Autoritatea contractantă va înştiinţa contractantul despre vărsământul efectuat, precum şi despre destinaţia lui. Din contul de disponibil deschis la Trezoreria Statului pe numele contractantului pot fi dispuse plăţi atât de către contractant, cu avizul scris al autorităţii contractante care se prezintă unităţii Trezoreriei Statului, cât şi de unitatea Trezoreriei Statului la solicitarea scrisă a autorităţii contractante în favoarea căreia este constituită garanţia de bună execuţie, în situaţia prevăzută la art.91 din HG nr.925/2006 cu modificările si completările ulterioare. Contul astfel deschis este purtător de dobândă în favoarea contractantului.
(4) În cazul executantului care se regăseşte în categoria Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (făcând dovadă în acest sens prin prezentarea documentelor prevăzute în Legea nr.346/2004) garanţia de bună execuţie se constituie în procent de 50% din cuantumul precizat în documentaţia de atribuire.
(5) În cazul în care ofertantul câştigător nu deschide contul de garanţie de bună execuție la dispoziția achizitorului în termenul stabilit de …………. şi nu depune suma inițială de 1% din prețul contractului în contul astfel deschis, Autoritatea contractantă va considera contractul ca neîncheiat urmând a fi reţinută garanţia de participare.
13.3. – Perioada de valabilitate a garanţiei de bună execuţie va fi de la data emiterii şi până la data încheierii procesului verbal de recepţie finală a obiectivului de investiţii.
13.4. – Perioada de garanţie decurge de la data recepţiei la terminarea lucrărilor şi până la recepţia finală.
13.5 – Achizitorul se obligă să elibereze garanţia pentru participare şi să emită ordinul de începere a contractului numai după ce executantul a făcut dovada constituirii garanţiei de bună execuţie.
13.6 – Autoritatea contractanta are dreptul de a emite pretenţii asupra garanţiei de bună execuţie, oricând pe parcursul îndeplinirii Contractului, în limita prejudiciului creat, în cazul în care executantul nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin contract. Anterior emiterii unei pretenţii asupra garanţiei de bună execuţie, achizitorul are obligaţia de a notifica pretenţia executantului, precizând obligaţiile care nu au fost respectate.
13.7 – Autoritatea contractanta are obligaţia de a elibera/restitui garanţia de bună execuţie după cum urmează:
a) 70% din valoarea garanţiei, în termen de 14 zile de la data încheierii procesului verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei, iar riscul pentru vicii ascunse este minim;
b) restul de 30% din valoarea garanţiei, la expirarea perioadei de garanţie a lucrărilor executate, pe baza procesului verbal de recepţie finală.
13.8 – Garanţia lucrărilor este distinctă de garanţia de bună execuţie a contractului.
14. Începerea şi execuţia lucrărilor
14.1 – (1) Executantul are obligaţia de a începe lucrările în ______ zile lucrătoare de la primirea ordinului, în acest sens, din partea achizitorului dacă ordinul este primit odată cu predarea amplasamentului, în caz contrar lucrările urmează a fi începute în 2 (două) zile lucrătoare de la data predării amplasamentului liber de orice sarcini. Neprezentarea executantului în vederea preluării amplasamentului şi începerea executării lucrării contractate în termenul prevăzut atrage sancţiunea perceperii de penalităţi pentru fiecare zi de întârziere în cuantum de 0,15% din valoarea Contractului, fără TVA.
(2) Executantul trebuie să notifice achizitorului şi Inspecţiei de Stat în Construcţii, Lucrări Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului data începerii efective a lucrărilor.
14.2 – (1) Lucrările trebuie să se deruleze conform graficului general de execuţie şi să fie terminate la data stabilită. Datele intermediare, prevăzute în graficele de execuţie, se consideră date contractuale.
(2) Executantul va prezenta, la cererea achizitorului, după semnarea contractului, graficul de execuţie de detaliu, alcătuit în ordinea tehnologică de execuţie. În cazul în care, după opinia achizitorului, pe parcurs, desfăşurarea lucrărilor nu concordă cu graficul general de execuţie a lucrărilor, la cererea achizitorului, executantul va prezenta un grafic revizuit, în vederea terminării lucrărilor la data prevăzută în contract. Graficul revizuit nu îl va scuti pe executant de niciuna dintre îndatoririle asumate prin contract.
(3) În cazul în care executantul întârzie începerea lucrărilor, terminarea pregătirilor sau dacă nu îşi îndeplineşte îndatoririle prevăzute la 14.1, achizitorul este îndreptăţit să-i fixeze executantului un termen până la care activitatea să intre în normal şi să îl avertizeze că, în cazul neconformării, la expirarea termenului stabilit îi va rezilia contractul.
14.3 – (1) Achizitorul are dreptul de a supraveghea desfăşurarea execuţiei lucrărilor şi de a stabili conformitatea lor cu specificaţiile din anexele la contract. Părţile contractante au obligaţia de a notifica, în scris, una celeilalte, identitatea reprezentanţilor lor atestaţi profesional pentru acest scop, şi anume responsabilul tehnic cu execuţia din partea executantului şi dirigintele de şantier sau, dacă este cazul, altă persoană fizică sau juridică atestată potrivit legii, din partea achizitorului.
(2) Executantul are obligaţia de a asigura accesul reprezentantului achizitorului la locul de muncă, în ateliere, depozite şi oriunde îşi desfăşoară activităţile legate de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contract, inclusiv pentru verificarea lucrărilor ascunse.
14.4 – (1) Materialele trebuie să fie de calitatea prevăzută în documentaţia de execuţie; verificările şi testările materialelor folosite la execuţia lucrărilor, precum şi condiţiile de trecere a recepţiei provizorii şi a recepţiei finale (calitative) sunt descrise în anexa/anexele la contract.
(2) Executantul are obligaţia de a asigura instrumentele, utilajele şi materialele necesare pentru verificarea, măsurarea şi testarea lucrărilor. Costul probelor şi încercărilor, inclusiv manopera aferentă acestora, revin executantului.
(3) Executantul are obligaţia de a consulta permanent achizitorul în privinţa principalelor materiale puse în operă.
(4) Probele neprevăzute şi comandate de achizitor pentru verificarea unor lucrări sau materiale puse în operă vor fi suportate de executant dacă se dovedeşte că materialele nu sunt corespunzătoare calitativ sau că manopera nu este în conformitate cu prevederile contractului. În caz contrar, achizitorul va suporta aceste cheltuieli.
14.5 – (1) Executantul are obligaţia de a nu acoperi lucrările care devin ascunse, fără aprobarea achizitorului.
(2) Executantul are obligaţia de a notifica achizitorului, ori de câte ori astfel de lucrări, inclusiv fundaţiile, sunt finalizate, pentru a fi examinate şi măsurate.
(3) Executantul are obligaţia de a dezveli orice parte sau părţi de lucrare, la dispoziţia achizitorului, şi de a reface această parte sau părţi de lucrare, dacă este cazul.
(4) În cazul în care se constată că lucrările sunt de calitate corespunzătoare şi au fost executate conform documentaţiei de execuţie, atunci cheltuielile privind dezvelirea şi refacerea vor fi suportate de către achizitor, iar în caz contrar, de către executant.
15. Întârzierea, suspendarea şi reluarea execuţiei lucrărilor
15.1 – În cazul în care:
a) volumul sau natura lucrărilor neprevăzute; sau
b) condiţiile climaterice excepţional de nefavorabile; sau
c) oricare alt motiv de întârziere care nu se datorează executantului şi nu a survenit prin încălcarea contractului de către acesta;
îndreptăţesc executantul de a solicita prelungirea termenului de execuţie a lucrărilor sau a oricărei părţi a acestora, atunci, prin consultare, părţile vor stabili:
(1) orice prelungire a duratei de execuţie la care executantul are dreptul;
(2) totalul cheltuielilor suplimentare, care se va adăuga la preţul contractului.
15.2.- (1) Suspendarea execuţiei lucrărilor din motivul prevăzut la pct.b al art.15.1 se realizează la dispoziţia scrisă a achizitorului.
(2) Decalarea termenului contractual va fi calculată luând în considerare perioada de suspendare, adăugându-se o durată suplimentară apreciată de comun acord pentru reintrarera în ritmul normal.
15.3. Fără a prejudicia dreptul executantului prevăzut în clauza 12.2, acesta are dreptul de a sista lucrările sau de a diminua ritmul execuţiei dacă achizitorul nu plăteşte în termen de 60 de zile de la expirarea termenului prevăzut la clauza 18.1, în acest caz, va notifica, în scris, acest fapt achizitorului. Imediat ce achizitorul onorează factura executantul va relua executarea lucrărilor în cel mai scurt timp posibil.
15.4. – Achizitorul poate oricând dispune executantului, prin notificare prealabilă, suspendarea executării unei părţi sau a tuturor lucrărilor. Pe perioada suspendării, executantul are obligaţia de proteja, păstra şi asigură paza acelei părţi sau a tuturor lucrărilor împotriva deteriorării, pierderii sau degradărilor.
15.5 În cazul în care executantul va înregistra întârzieri şi/sau costuri suplimentare ca urmare a suspendării lucrărilor şi/sau ca rezultat al reluării acestora, executantul va transmite achizitorului o înştiinţare având dreptul, după caz:
– la o prelungire a duratei de execuţie dacă terminarea lucrărilor este sau va fi întârziată, şi
– la plata costurilor suplimentare, care vor fi incluse în preţul contractului.
15.5 Executantul nu va fi îndreptăţit la o prelungire a duratei de execuţie şi/sau la plata costurilor suplimentare dacă aceasta a survenit ca urmare a remedierii consecinţelor unor lucrări sau materiale necorespunzătoare sau a consecinţelor omisiunii executantului de a proteja, depozita sau asigură paza.
15.6. – (1) După confirmarea şi/sau dispunerii reluării activităţii, executantul şi achizitorul vor examina împreună lucrările, echipamentele şi materialele afectate de suspendare.
(2) Executantul va remedia, pe cheltuiala sa, toate deteriorările sau defecţiunile lucrărilor, echipamentelor sau materialelor sau orice pierdere a acestora, produse în timpul suspendării.
15.7. – În cazul în care executarea contractului este viciată de erori substanţiale, nereguli sau de fraudă, părţile pot suspenda executarea acestuia.
15.8. – (1) În cazul în care erorile substanţiale, neregulile sau frauda, sunt imputabile executantului, achizitorul poate suplimentar suspendării, să refuze efectuarea plăţilor sau poate proceda la recuperarea sumelor deja plătite, proporţional cu gravitatea erorilor, neregulilor sau fraudei.
(2) Reluarea execuţiei lucrărilor după suspendarea în condiţiile alin.(1) se realizează numai după dispoziţia scrisă a achizitorului.
15.9. – (1) În cazul în care erorile substanţiale, neregulile sau frauda, sunt imputabile achizitorului, executantul poate suplimentar suspendării, să solicite daune-interese proporţional cu gravitatea erorilor, neregulilor sau fraudei.
(2) Reluarea execuţiei lucrărilor după suspendarea în condiţiile alin.(1) se face în termen de ____zile de la data primirii înştiinţării transmise achizitorului de către executant.
16. Finalizarea lucrărilor
16.1 – Ansamblul lucrărilor sau, dacă este cazul, oricare parte a lor, prevăzut a fi finalizat într-un termen stabilit prin graficul de execuţie, trebuie finalizat în termenul convenit, termen care se calculează de la data ordinului de începere a lucrărilor.
16.2 – La finalizarea lucrărilor, executantul are obligaţia:
a. de a notifica, în scris, achizitorului că sunt îndeplinite condiţiile de recepţie, solicitând acestuia convocarea comisiei de recepţie;
b. de a elabora un set complet de înregistrări ale execuţiei lucrărilor „conforme cu execuţia”, precizând amplasamentele, dimensiunile şi detaliile lucrărilor real executate. Aceste înregistrări vor fi păstrate pe şantier şi vor fi utilizate în scopul recepţiei lucrărilor. Un număr de ___ copii ale acestor înregistrări vor fi trimise achizitorului înainte de începerea testelor la terminarea lucrărilor. Suplimentar, executantul are obligaţia de a prezenta achizitorului planşe ale lucrărilor conforme cu execuţia, reprezentând lucrările aşa cum sunt executate şi, le va transmite după caz, pentru revizuire potrivit prevederilor contractului.
3. Lucrările nu vor fi considerate terminate în vederea efectuării recepţiei până la primirea de către achizitor a tuturor documentelor precizate la pct.2.
4. – Recepţia se poate face şi pentru părţi ale lucrării, obiect sau parte din construcţie, independentă, care poate fi utilizată separat.
16.3 – Comisia de recepţie are obligaţia de a constata stadiul îndeplinirii contractului prin corelarea prevederilor acestuia cu documentaţia de execuţie şi cu reglementările în vigoare. În funcţie de constatările făcute, achizitorul are dreptul de a aproba sau de a respinge recepţia.
16.4. Recepţia finală
1. – Recepţia finală este convocată de achizitor în cel mult 15 zile după expirarea perioadei de garanţie. Perioada de garanţie este cea prevăzută în contract.
2. – La recepţia finală participă:
a) achizitorul;
b) comisia de recepţie numită de achizitor;
c) proiectantul lucrării
3. – Comisia de recepţie finală se întruneşte la data, ora şi locul fixate şi examinează următoarele:
a) procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor;
b) finalizarea lucrărilor cerute de „recepţia de la terminarea lucrărilor”;
c) referatul achizitorului privind comportarea construcţiilor şi instalaţiilor aferente în exploatare pe perioada de garanţie, inclusiv viciile aferente şi remedierea lor.
4. – Comisia de recepţie poate cere, în cazuri foarte bine justificate şi/sau în cazul apariţiei unor vicii, efectuarea de încercări şi expertize.
5. – La terminarea recepţiei comisia de recepţie finală îşi va consemna observaţiile şi concluziile în procesul-verbal de recepţie finală, pe care-l va înainta achizitorului în termen de ____ zile lucrătoare împreună cu recomandarea de admitere, cu sau fără obiecţii, a recepţiei, de amânare sau de respingere a ei.
6. – În cazul în care comisia de recepţie finală recomandă admiterea cu obiecţii, amânarea sau respingerea recepţiei, ea va trebui să propună măsuri pentru înlăturarea neregulilor semnalate.
7. – Comisia de recepţie finală recomandă respingerea recepţiei finale în cazul în care nu se respectă una sau mai multe dintre exigenţele esenţiale.
8. – Lucrarea a carei recepţie finală a fost respinsă va fi pusă în stare de conservare prin grija şi pe cheltuiala achizitorului, iar utilizarea ei va fi interzisă.
9. – Achizitorul se va îndrepta pentru recuperarea pagubelor împotriva factorilor implicaţi în executarea construcţiei, vinovaţi de viciile constatate cu ocazia recepţiei, cât şi pentru nefuncţionarea construcţiilor şi/sau a instalaţiilor aferente acestora.
10.- Achizitorul hotărăşte admiterea recepţiei pe baza recomandării comisiei de recepţie finală şi notifică executantului hotărârea sa în termen de ____ zile de la primirea propunerilor comisiei din procesul-verbal de recepţie finală.
11.- Data recepţiei finale este data notificării de către achizitor a hotărârii sale.
12. – Cheltuielile ocazionate de încercări, altele decât cele care decurg din prevederile contractuale, se plătesc de către partea care a avut iniţiativa efectuării lor. În situaţiile în care, în urma rezultatelor nefavorabile ale încercărilor, se stabileşte o culpă, cheltuielile respective se suportă de către partea în culpă.
13. – Cheltuielile de expertiză sau cele ocazionate de asistenţa unui expert se plătesc de partea care a avut iniţiativa convocării expertului şi se suportă de partea în culpă.
14. – Dacă părţile nu ajung la încheierea procesului-verbal de recepţie finală pe cale amiabilă, ele se pot adresa instanţei judecătoreşti competente.
15. – Părţile în litigiu pot conveni asupra unei proceduri de arbitraj, potrivit legii.
16. – Procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor se difuzează prin grija achizitorului:
a) executantului;
b) organului administraţiei publice locale, emitent al autorizaţiei de construire;
c) organului administraţiei financiare locale.
17. Perioada de garanţie acordată lucrărilor
17.1 – Perioada de garanţie decurge de la data recepţiei la terminarea lucrărilor şi până la recepţia finală.
17.2 – (1) Executantul are obligaţia, în urma dispoziţiei date de achizitor, de a executa pe propria cheltuială toate lucrările de modificare, reconstrucţie şi remediere a viciilor şi a altor defecte calitative apărute din vina sa, atât în perioada de execuţie, cât şi în perioada de garanţie.
(2) Executantul are obligaţia de a executa toate activităţile prevăzute la alin.(1), pe cheltuiala proprie, în cazul în care ele sunt necesare datorită:
a) utilizării de materiale, de instalaţii sau a unei manopere neconforme cu prevederile contractului;
b) unui viciu de concepţie, acolo unde executantul este responsabil de proiectarea unei parţi a lucrărilor; sau
c) neglijenţei sau neîndeplinirii de catre executant a oricăreia dintre obligaţiile explicite sau implicite care îi revin în baza contractului.
(3) În cazul în care defecţiunile nu se datorează executantului, lucrările fiind executate de către acesta conform prevederilor prezentului contract, cheltuielile de remediere vor fi evaluate şi plătite ca lucrări suplimentare.
17.3 – În cazul în care executantul nu execută lucrările prevăzute la clauza 17.2, alin.(1), achizitorul este îndreptăţit să angajeze şi să plătească alte persoane care să le execute. Cheltuielile aferente acestor lucrări vor fi recuperate de către achizitor de la executant din garanţia de bună execuţie a contractului, urmare a unei solicitări către bancă, fără a fi necesară îndeplinirea vreunei alte formalităţi.
17.4. Garanţia lucrărilor executate este de ____ luni de la data semnării procesului verbal de recepţie la terminarea lucrărilor precum şi după împlinirea acestui termen, pe toată durata de existenţă a construcţiei, pentru viciile structurii de rezistenţă rezultate din nerespectarea normelor de execuţie.
18. Modalităţi de plată
18.1. (1) Achizitorul are obligaţia de a efectua plata către executant în termen de maxim 60 de zile de la data confirmării primirii facturilor la sediul achizitorului.
(2) Factura se va emite numai după acceptarea situaţiilor de lucrări şi la valoarea acceptată.
(3) Facturile emise şi înaintate, înainte de acceptarea situaţiilor de lucrări nu constituie obligaţie de plată pentru achizitor şi vor fi restituite executantului în termen de 15 zile de la primire.
(4) Plata se va face pe baza facturilor emise de executant. Facturile se comunica achizitorului prin poștă cu confirmare de primire sau prin delegat direct la sediul menționat la art.1 din contract. In caz de divergente, dovada comunicării facturilor către achizitor, o constituie după caz, mandatul poștal sau ștampila aplicată de registratura achizitorului pe document. Dacă data respectivă este o zi nelucrătoare, termenul scadent este reprezentat de prima zi lucrătoare următoare acesteia. Plata execuției se va efectua în lei.
(5) În cazul calculării de penalităţi, factura emisă de către executant va conţine două poziţii, în care prima poziţie reprezintă contravaloarea lucrărilor executate conform contractului, iar cea de-a doua poziţie reprezintă contravaloarea penalităţilor calculate de către achizitor conform art.12.1, în roşu. Penalităţile vor fi comunicate în scris executantului înaintea emiterii facturii de către acesta.
18.2. – Executantul este răspunzător de corectitudinea și exactitatea datelor înscrise în facturi și se obligă să restituie atât sumele încasate în plus cât și foloasele realizate necuvenit, aferente acestora.
18.3. – Prezentarea cu date eronate sau incomplete, față de prevederile legii și ale contractului de achiziție, a facturilor spre decontare, face să nu curgă termenul de plată, dacă achizitorul sesizează executantul despre neregulile constatate și returnează facturile în original, în termen de 15 zile de la primirea facturii. Un nou termen de plată va curge de la confirmarea de către achizitor a noilor facturi prezentate de către executant completate cu date corecte, potrivit legii și contractului.
18.4. Executantul îşi va redacta situaţiile de lucrări respectând poziţia articolelor, codul şi denumirea lor conform ofertei. Situaţiile de lucrări se vor întocmi pe baza măsurătorilor efectuate de către reprezentantul executantului pentru lucrările real executate numai după ce acestea au fost confirmate de către reprezentantul autorităţii contractante. Aceste măsurători se fac la terminarea lucrărilor ce devin ascunse, odată cu întocmirea procesului-verbal de recepţie calitativă a lucrărilor ce devin ascunse, iar pentru celelalte lucrări care nu devin ascunse, după fiecare situație de lucrări înaintată spre verificare achizitorului.
18.5. Plăţile parţiale trebuie să fie făcute, la cererea executantului, la valoarea lucrărilor executate conform contractului şi în cel mai scurt timp posibil. Lucrările executate trebuie să fie dovedite ca atare printr-o situaţie de lucrări provizorii, întocmită astfel încât să asigure o verificare rapidă şi sigură a lor. Din situaţiile de lucrări provizorii achizitorul va putea face scăzăminte pentru servicii făcute executantului şi convenite cu acesta. Alte scăzăminte nu se pot face decât în cazurile în care ele sunt prevăzute în contract sau ca urmare a unor prevederi legale.
18.6. Plata facturii finale se va face în termen de maxim 60 zile de la verificarea şi acceptarea situaţiei de plată definitive de către achizitor. Dacă verificarea se prelungeşte din diferite motive, dar în special ca urmare a unor eventuale litigii, contravaloarea lucrărilor care nu sunt în litigiu va fi plătită imediat.
18.7. Contractul nu va fi considerat terminat până când procesul-verbal de recepţie finală nu va fi semnat de comisia de recepţie. Procesele-verbale de recepţie finală pot fi întocmite şi pentru părţi din lucrare, dacă acestea sunt distincte din punct de vedere fizic şi funcţional. Recepţia finală va fi efectuată conform prevederilor legale, după expirarea perioadei de garanţie. Plata ultimelor sume datorate executantului pentru lucrările executate nu va fi condiţionată de eliberarea certificatului de recepţie finală.
19. Ajustarea preţului contractului
19.1 – Pentru lucrările executate, plăţile datorate de achizitor executantului sunt cele declarate în propunerea financiară, anexă la contract.
19.2 – Preţul contractului nu se actualizează.
20. Asigurări
20.1. Executantul are obligaţia de a încheia o asigurare de răspundere civilă profesională, care va acoperi riscul de neglijenţă profesională în executarea lucrărilor. Acesta va depune toate eforturile sale pentru a menţine în vigoare asigurarea de răspundere civilă profesională până la recepţia finală a lucrărilor executate în baza proiectului.
20.2. Exectantul are obligaţia de a înştiinţa achizitorul sau destinatarul, de orice dificultate în extinderea, reînnoirea şi restabilirea acestei asigurări.
20.3. (1) Executantul are obligaţia de a încheia, înainte de începerea lucrărilor, o asigurare ce va cuprinde toate riscurile ce ar putea apărea privind lucrările executate, utilajele, instalaţiile de lucru, echipamentele, materialele pe stoc, personalul propriu şi reprezentanţii împuterniciţi să verifice, să testeze sau să recepţioneze lucrările, precum şi daunele sau prejudiciile aduse către terţe persoane fizice sau juridice.
(2) Asigurarea se va încheia cu o agenţie de asigurare autorizată. Contravaloarea primelor de asigurare va fi suportată de către executant din capitolul „Cheltuieli indirecte”.
(3) Executantul are obligaţia de a prezenta achizitorului, ori de câte ori i se va cere, poliţa sau poliţele de asigurare şi recipisele pentru plata primelor curente (actualizate).
(4) Executantul are obligaţia de a se asigura că subcontractanţii au încheiat asigurări pentru toate persoanele angajate de ei. El va solicita subcontractanţilor să prezinte achizitorului, la cerere, poliţele de asigurare şi recipisele pentru plata primelor curente (actualizate).
20.4. Executantul are obligaţia să asigure utilajele pentru o valoare cel puţin egală cu valoarea totală de înlocuire a acestora, inclusiv livrarea pe şantier. Pentru fiecare din utilajele executantului asigurarea trebuie să fie în vigoare pe perioada transportului pe şantier şi pînă în momentul în care utilajul nu mai este necesar ca utilaj al executantului.
20.5 – Achizitorul nu va fi responsabil pentru niciun fel de daune-interese, compensaţii plătibile prin lege, în privinţa sau ca urmare a unui accident sau prejudiciu adus unui muncitor sau altei persoane angajate de executant, cu excepţia unui accident sau prejudiciu rezultând din vina achizitorului, a agenţilor sau a angajaţilor acestuia.
21. Subcontractanţi
21.1 – Executantul are obligaţia de a încheia contracte cu subcontractanţii desemnaţi, în aceleaşi condiţii în care el a semnat contractul cu achizitorul.
21.2 – (1) Executantul are obligaţia de a prezenta la încheierea contractului toate contractele încheiate cu subcontractanţii desemnaţi.
(2) Lista subcontractanţilor, cu datele de recunoaştere ale acestora, cât şi contractele încheiate cu aceştia se constituie în anexe la contract.
21.3 – (1) Executantul este pe deplin răspunzător faţă de achizitor de modul în care îndeplineşte contractul.
(2) Subcontractantul este pe deplin răspunzător faţă de executant de modul în care îşi îndeplineşte partea sa din contract.
(3) Executantul are dreptul de a pretinde daune-interese subcontractanţilor, dacă aceştia nu îşi îndeplinesc partea lor din contract.
21.4 – Executantul poate schimba oricare subcontractant numai dacă acesta nu şi-a îndeplinit partea sa din contract sau și-a îndeplinit-o necorespunzător. Schimbarea subcontractantului nu va modifica preţul contractului şi nu se va efectua decât după notificarea achizitorului şi primirea aprobării din partea acestuia..
21.5.- Orice schimbare a subcontractantului fără aprobarea prealabilă în scris a achizitorului sau orice încredinţare a serviciilor/lucrărilor de către subcontractant către terţe părţi va fi considerată o încălcare a prezentului contract.
21.6 – Executantul nu are dreptul de a înlocui subcontractanţii nominalizaţi în cazul în care înlocuirea acestora conduce la modificarea propunerii tehnice sau financiare, anexă la prezentul contract.
21.7 – Executantul va răspunde pentru actele şi faptele subcontractanților săi şi ale experţilor, agenţilor, salariaţilor acestora, ca şi cum ar fi actele sau faptele sale. Acceptarea de către achizitor a subcontractării oricărei părţi a prezentului contract nu va elibera executantul de niciuna dintre obligaţiile sale din prezentul contract.
21.8 – Niciun contract de subcontractare nu va crea raporturi contractuale între subcontractant şi achizitor.
22.9. În situaţia în care, pe durata Contractului, se vor subcontracta părţi din Contract unor operatori economici nedeclaraţi ca subcontractanţi sau dacă se schimbă subcontractanţii declaraţi, fără a se solicita acordul achizitorului, se vor aplica penalităţi până la cel mult 50% din valoarea lucrărilor subcontractate.
23. Încetarea şi rezilierea contractului
23.1 Prezentul contract va înceta de drept dacă în termen _____de la data emiterii ordinului administrativ de începere, executantul nu a demarat execuţia contractului în cauză.
23.2 Prezentul contract va înceta de drept dacă nu a generat nicio plată într-o perioadă _______de la semnarea sa de către părţi. Încetarea va opera de plin drept, fără necesitatea vreunei formalităţi sau intervenţia autorităţilor sau a instanţei de judecată.
23.3 Încetarea prezentului contract în condiţiile art.25.1 şi 25.2. nu va produce niciun fel de efecte asupra altor drepturi ale achizitorului şi executantului dobândite în baza prezentului contract.
23.4 Suplimentar faţă de cauzele de încetare definite mai sus, achizitorul poate rezilia contractul cu efecte depline (de jure) după acordarea unui preaviz de_____ zile executantului, fără necesitatea unei alte formalităţi şi fără intervenţia vreunei autorităţi sau instanţe de judecată, în oricare dintre situaţiile următoare, dar nelimitându-se la acestea:
a) executantul nu execută contractul în conformitate cu obligaţiile asumate;
b) executantul refuză sau omite să aducă la îndeplinire dispoziţiile emise de către achizitor sau de către reprezentantul său autorizat;
c) executantul cesionează contractul sau subcontractează fără a avea acordul scris al achizitorului;
d) executantul face obiectul unei proceduri de insolvenţă, dizolvare, administrare judiciară sau sub controlul altei autorităţi, a încheiat o înţelegere cu creditorii privind plata datoriilor, şi-a suspendat activitatea, sau se află într-o situaţie asemănătoare rezultând dintr-o procedură similară reglementată de legislaţia sau reglementările la nivel naţional;
e) executantul a fost condamnat pentru o infracţiune în legătură cu exercitarea profesiei printr-o hotărâre judecătorească definitivă;
f) executantul se află în culpă profesională gravă ce poate fi dovedită prin orice mijloc de probă pe care Achizitorul îl poate justifica;
g) împotriva executantului a fost pronunţată o hotărâre având autoritate de lucru judecat cu privire la fraudă, corupţie, implicarea într-o organizaţie criminală sau orice altă activitate ilegală în dauna intereselor financiare ale CE;
h) are loc orice modificare organizaţională care implică o schimbare cu privire la personalitatea juridică, natura sau controlul executantului, cu excepţia situaţiei în care asemenea modificări sunt înregistrate într-un act adiţional la prezentul contract;
i) apariţia oricărei alte incapacităţi legale care să împiedice executarea contractului;
j) executantul nu furnizează garanţiile sau asigurările solicitate, sau persoana care furnizează garanţia sau asigurarea nu este în măsură să îşi îndeplinească angajamentele.
k) executantul dă sau se oferă să dea (direct sau indirect) unei persoane orice fel de mită, dar, favor, comision sau alte lucruri de valoare ca stimulent sau recompensă pentru:
– a acţiona sau a înceta să acţioneze în legătură cu contractul, sau
a favoriza sau nu, a defavoriza sau un, oricare persoană care are legătură cu contractul,
– sau dacă oricare din membrii personalului executantului, agenţi sau subcontractanţi dau sau se oferă să dea (direct sau indirect), unei persoane, stimulente sau recompense, în modul descris în acest paragraf.
23.5. (1) În oricare din aceste evenimente sau circumstanţe, achizitorul, în termen de ____ zile după transmiterea unei înştiinţări către executant, va putea să rezilieze contractul şi să evacueze executantul de pe şantier.
(2) În cazurile descrise la art. 23.4 pct. (d) sau (k), achizitorul va putea, prin înştiinţare, să rezilieze imediat contractul.
(3) Opţiunea achizitorului de a rezilia contractul nu va prejudicia nici un alt drept al său prevăzut în contract sau alt drept.
23.6. După reziliere executantul va părăsi şantierul şi va preda reprezentatului achizitorului toate bunurile solicitate, toate documentele executantului.
23.7. Executantul va face toate eforturile pentru a respecta imediat orice instrucţiuni incluse în înştiinţare pentru cesionarea oricărui contract de subantrepriză, pentru protejarea vieţii sau proprietăţii sau pentru siguranţa lucrărilor.
23.8. După reziliere, achizitorul poate finaliza lucrările prin forţe proprii şi/sau cu alte entităţi. Achizitorul şi aceste entităţi vor putea folosi apoi bunurile, documentele executantului.
23.9. Achizitorul va transmite o înştiinţare prin care utilajele executantului şi lucrările provizorii vor fi restituite executantului pe şantier sau în apropierea şantierului. Executantul va organiza cu promptitudine evacuarea acestora, pe riscul şi pe cheltuiala sa.
23.10. Dacă până la data prevăzută în înştiinţare, executantul nu a achitat o plată datorată achizitorului, bunurile executantului vor fi valorificate de către achizitor, în scopul recuperării datoriei. Orice diferenţă rezultată din această tranzacţie va fi achitată executantului.
23.11. Dacă Achizitorul reziliază Contractul, va fi îndreptăţit să recupereze de la executant fără a renunţa la celelalte remedii la care este îndreptăţit în baza acestuia, orice pierdere sau prejudiciu suferit până la un nivel egal cu valoarea contractului.
23.12. În cazul rezilierii contractului, achizitorul va întocmi situaţia lucrărilor efectiv executate, inventarul materialelor, utilajelor şi lucrărilor provizorii, după care se vor stabili sumele care urmează să le plătească în conformitate cu prevederile contractului, precum şi daunele pe care trebuie să le suporte executantul din vina căruia s-a reziliat contractul.
23.13 În cazul prevăzut la art.23.12., achizitorul va convoca în maxim 5 zile de la data rezilierii contractului, comisia de recepţie, care va efectua recepţia cantitativă şi calitativă a lucrărilor executate.
23.14. (1) Oricare dintre părţi încalcă prevederile Contractului prin neîndeplinirea unei/unor obligaţii care îi revin potrivit acestuia, partea prejudiciată prin încălcare (după caz, Achizitorul sau executantul) va fi îndreptăţită la următoarele remedii:
a) despăgubiri; şi/sau
b) rezilierea Contractului
Despăgubirile pot fi:
a) Despăgubiri Generale; sau
b) Penalităţi contractuale.
24.15. În orice situaţie în care achizitorul este îndreptăţit la despăgubiri, poate reţine aceste despăgubiri din orice sume datorate executantului sau poate executa garanţia de bună execuţie, în conformitate cu prevederile art.13.6.
23.16. Achizitorul va fi îndreptăţit să rezilieze unilateral contractul printr-o notificare de reziliere adresată executantului cu ____ zile, înainte de data propusă pentru reziliere, în condiţiile în care se dovedeşte că executantul s-a angajat în activităţi de corupţie, fraudă, în practici ilicite, coercitive sau obstrucţioniste, în execuţia contractului.
23.17. Rezilierea contractului din iniţiativa executantului
1. În urma unui preaviz de ____ zile acordat achizitorului, executantul poate rezilia prezentul contract dacă achizitorul nu îşi îndeplineşte obligaţia de plată a sumelor datorate acestuia în baza oricărei certificări din partea achizitorului, după expirarea termenului limită prevăzut în prezentul contract.
2. Rezilierea nu va afecta niciun alt drept al achizitorului sau al executantului dobândit în temeiul prezentului contract. Cu excepția notificării transmise în condițiile prezentului articol, încetarea contractului pentru cauzele detaliate la punctul 1, va opera de plin drept, fără intervenția instanței.
24. Amendamente
24.1 – (1) Părţile contractante au dreptul, pe durata îndeplinirii contractului, de a conveni modificarea clauzelor contractului, prin act adiţional, numai în cazul apariţiei unor circumstanţe care lezează interesele comerciale legitime ale acestora şi care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului.
(2) Executantul are obligaţia de a notifica prompt achizitorului despre toate erorile, omisiunile, viciile sau altele asemenea descoperite de el în proiect sau în caietul de sarcini pe durata îndeplinirii contractului.
25. Forţa majoră
25.1 – Forţa majoră este constatată de o autoritate competentă.
25.2 – Forţa majoră exonerează părţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acţionează.
25.3 – Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fară a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
25.4 – Partea contractantă care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi, imediat şi în mod complet, producerea acesteia şi să ia orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor.
25.5 – Partea contractantă care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi încetarea cauzei acesteia în maximum 15 zile de la încetare.
25.6 – Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că va acţiona o perioada mai mare de 6 luni, fiecare parte va avea dreptul să notifice celeilalte părţi încetarea de drept a prezentului contract, fără ca vreuna din părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese.
26. Soluţionarea litigiilor
26.1 – Achizitorul şi executantul vor depune toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe, orice neînţelegere sau dispută care se poate ivi între ei în cadrul sau în legătură cu îndeplinirea contractului.
26.2 – Dacă, după 15 zile de la începerea acestor tratative neoficiale, achizitorul şi executantul nu reuşesc să rezolve în mod amiabil o divergenţă contractuală, se vor adresa instanţelor judecătorești competente, în a căror rază administrativ teritorială îşi are sediul achizitorul.
27. Caracterul public al contractului
27.1. (1) Dosarul achiziţiei publice are caracter de document public.
(2) Accesul la aceste informaţii poate fi restricţionat în cazul în care acestea sunt clasificate prin acordul părţilor sau protejate de un drept de proprietate intelectuală, potrivit legii.
(3) În cazul în care s-a precizat confidenţialitatea anumitor clauze, o parte contractantă nu are dreptul de a face cunoscută respectiva prevedere fără acordul scris al celeilalte părţi, cu două excepţii:
– informaţia era cunoscută părţii contractante înainte ca ea sa fi fost primită de la cealaltă parte contractantă;
– partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informaţia.
28. Limba care guvernează contractul
28.1 – Limba care guvernează contractul este limba română.
29. Comunicări
29.1 – (1) Orice comunicare între părţi, referitoare la îndeplinirea prezentului contract, trebuie să fie transmisă în scris la sediile părţilor contractante indicate în art. 1 al prezentului Contract..
(2) Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii cât şi în momentul primirii de către fiecare parte contractantă.
29.2 – Comunicările între părţi se pot face şi prin telefon, telegramă, telex, fax sau e-mail cu condiţia confirmării în scris a primirii comunicării.
30. Legea aplicabilă contractului
30.1 – Contractul va fi interpretat conform legilor din România.
Părţile au înţeles să încheie azi _________________ prezentul contract în trei exemplare, din care două achizitorului şi unul executantului.
Achizitor, Municipiul Slatina |
Executant (Lider Asociere), S.C. …………………… |
2.AMENDAMENTELE FIRMEI:
AMENDAMENTE LA CONTRACTUL DE LUCRĂRI
Cap9.1-pct.5-nu este compatibil cu fişa de date
pct.6-obţinerea aprobărilor necesare autorizaţiei de construire şi materializarea lor pe P.T.(PROIECT TEHNIC)
Cap.9.8-pct.2executantului i se vor preda 2 exemplare din PT, unul la punctul de lucru,unul la compartimentul tehnic pentru întocmirea documentaţiei de decontare (ataşamente, caiete, măsurători).
Cap.9.25-alin 1-restrictiv
-alin2-a fost valabil în timpul primarilor VÂLCOV şi PRINA ?????-restrictiv!
-alin 3- nelegală şi restrictivă,comisioanele se regăsesc la achizitor –articolul respectiv trebuie afişat la sediul autorităţii contractante, nu în acest contract– înscris nelegal!
-alin 4-nelegal –redevenţele se plătesc cu titlu de venituri la bugetul statului ,la ANAF prin lege,
-alin 5-nelegal,restrictiv-Contractul este public ,autoritatea contractantă este UATM(publică) se afişează pe site-uri ,valorile şi decontările ar trebui să fie publice ,nu cum s-au desfăşurat până în prezent,deci care secret trebuie păstrat, sau se păstrează până vine Curtea de conturi (vezi Raportul din ianuarie 2015) şi le face publice…
-alin 6-acestea sunt atribuţiile Dirigintelui de Şantier,sau persoanelor desemnate de autoritatea contractantă să raspundă de investiţie,deci acest capitol este nelegal şi autoritatea contractantă ar fi putut să introducă termenul de CORUPŢIE =folosirea abuzului puterii publice în scopul satisfacerii unor puteri personale sau de grup,
Cap.9.27-Conflictul de interese-capitol nelegal,care generează conflicte clare privind relaţiile de muncă ale personalului angajat al societăţii ,solicitarea de relaţii sociale şi rudenie nelegale de către angajator şi salariaţi şi anume:
- La angajare la nici un salariat nu se solicită arborele genealogic
- Nu se solicită în CV , persoanele cu care se înrudesc şi ce grad de rudenie au şi dacă aceştia sunt funcţionari publici.
Conflictul de interese se aplică persoanelor care au calitate de funcţionari publici din unităţile autorităţii contractante(UAT,UATO,UATM,MINISTERE),iar aceştia trebuie să facă dovada scrisă că nu au grad de rudenie cu ofertanţii.Aceasta regulă se aplica şi Comisiei de Evaluare a Ofertelor.
Cap.9.27-nelegal-deoarece Legea salarizării dă drepul la salarizare după ,cantitatea şi calitatea serviciilor prestate,nu obligă societăţile comerciale să plătească salariaţii dacă nu-şi realizează normele de producţie ,cum de altfel autorităţile contractante nu-şi regăsesc nici o competenţă legală în acest articol.
Cap.10- alin.2-condiţie nelegală şi restrictivă, încalcă toate legile documentaţiei publice ,a transparenţei şi Legea achiziţiei contractelor publice ,condiţia unui tratament dictorial ,suspicios nelegal juridic şi economic.
-alin 8-condiţie nelegală deoarece se încalcă condiţiile din fişa de date şi caietul de sarcini prin faptul că în acestea nu s-au prevăzut fonduri pentru achiziţia de terenuri la locaţiile(punctele de lucru)unde sunt nominalizate lucrările ,în concluzie terenul pentru OS nu poate fi în sarcina executantului conform documentelor sus amintite,
-alin 11-se adaugă la locurile autorizate,indicate de autoritatea contractantă –gropi de gunoi
Cap.11.achizitorul are obligatia legală să predea executantului:
- Amplasamentul lucrării ,liber de orice sarcină
- Suprafaţa de teren necesară pentru depozitare şi pentru OS
- Căile de acces rutier şi racordurile de cale ferată
- Racordurile pentru utilităţi(apa,gaz,energie,canalizare)până la amplasamentul şantierului,
- Întrega documentaţie tehnică necesară în 2 exemplare pentru execuţia lucrărilor contractate fără plata la termenele stabilite prin graficul de execuţie a lucrării,
- Este responsabil pentru trasarea axelor principale bornelor de referinţă,căilor de circulaţie şi a limitelor terenului pus la dispoziţia executantului ,precum şi materialelor cotelor de nivel în imediata apropiere a terenului,
- Are obligaţia de a examina şi măsura lucrările ce devin ascunse în cel mult trei zile de la notificarea executantului,
- Este pe deplin responsabil de executarea documentelor şi a oricăror alte informaţii furnizate executantului şi pentru dispoziţiile şi livrările sale
Cap.12-alin.1-Conform legislaţiei în vigoare penalităţile se calculează pentru executant la suma şi cantităţile de lucrări rămase de executat .Faptul că se cer penalităţi pentru toată valoarea contractului,reprezinta un abuz ,deci o clauză contractuală nelegală! Logic ,cum să plăteşti penalităţi pentru o lucrare executată_!!!_
-alin.2-termenul de 60 zile decontarea facturilor este un termen nelegal ,potrivit legislaţiei în vigoare ,termenul legal fiind de maxim 30 zile de la întocmirea facturii ,
Dacă s-au solicitat 60 zile pentru decontarea facturii ,trebuie justificare certă ,aşa cum se cere şi executantului,de asemenea acest termen este nelegal şi prin faptul că nu se vorbeste de el nici în Caietul de sarcini , nici în fişa de date,
Cap.13-alin 1.1-În loc de Garanţia de Bună Execuţie de 10%,se va schimba în garanţia de bună execuţie de 5%,(a se vedea legislatia) în cazul IMM,
-alin.2-Suma depusă în contul de garanţie de către executant în cazul reţinerilor succesive,cota este de 0.5% din preţul contractului fără TVA şi nu de 1.00%
Cap.14.4- alin 2-se va adăuga „dar numai o singura dată”
Cap.15.6-alin 1-se va adauga „suspendarea este din vina exclusivă a executantului”
Cap.18.1-alin 1.-se va modifica termenul de 60 zile în termen de maxim 30 zile calendaristice.
-alin.3-termenul de 15 zile este prea mare,iar termenul de 5 zile este un termen corect având în vedere că reprezentanţii achizitorului(diriginte şantier,reprezentanţi legali)sunt prezenţi zi de zi în şantiere,deci au cunoştiinţă de derularea lucrărilor.
18.6-plata facturii finale se va face în termen de 30 zile de la verificarea şi acceptarea situaţiilor de plată.
Cap.23.4-alin.b-se va adăuga ,dacă acestea sunt legale,finanţate sau contractuale şi totodată să fie dispoziţii scrise.
23.4-alin g-Se pune întrebarea:dacă la aceste fapte se încadrează autoritatea contractantă prin reprezentanţii săi legali,,ce face executantul?????????,să răspundeţi va rugam,
Cap.27.1-anularea punctului 2 si 3
Va rugam să precizaţi nominal care sunt reprezentanţii autorităţii contractante şi să probaţi moralitatea lor pentru semnarea unui contract de acest gen.
Aşa, şi… ?!
Şi vi se pare irelevant ?! Nefiind în domeniu, nu vă judec…Personal voi merge până la capăt ! Voi solicita toate contractele încheiate în Primăria Slatina, perioada 2004-iunie 2015, Ordinele de plată aferente, mă refer punctual, la anumite contracte,pentru refuzul solicitării în care voi uza de Legea 544, a transparanţei administrative, mă voi adresa instanţei de Contencios. Voi duce acest demers până la capăt, indiferent de cât timp îmi va lua !
Candidaţi ?!
Nu, doamnă ! Vi se pare dubios dacă fac asta în calitate de slătinean, născut aici, plătitor de impozite şi taxe,care dă câteva zeci de locuri de muncă, altor oameni ?! E greu de crezut,dar răspunsul onest şi corect,e unul singur : din spirit civic ! Din Slatina, dragostea mea şi Slatina, Casa noastră, alţii sunt cei care au făcut din ea o inepuizabilă sursă de venit personal şi de grup, vămuind contractele cu 10 la sută comision din valoare, şpăguind, cu interpuşii complici, banii slătineanului care munceşte cinstit !
Vreau să mai anunţ, încă o dată, emisiunea de mâine, joi, de la Prima tv Slatina, ora17.00…Dacă vreţi şi dvs….ştiu, e vorba de concurenţă…!
Vreau ! Şi vreau să văd şi cât vă ţine, câtă finalitate va avea hotărârea dvs! Şi, încă ceva….nu am concurenţă! Vorbesc despre televiziunea căreia i-aţi onorat invitaţia!